• Na prahu Prahy - magazín, akce, události, zajímavosti, místa a firmy - 1

‚Ztracená generace studentů,‘ vzdělání a kvalifikace si vážíme víc než kdy dříve

12.12.2021

 „V globální ekonomice, kde nejcennější dovedností, kterou můžete prodat, jsou vaše znalosti, už dobré vzdělání není jen cestou k příležitostem – je nezbytnou podmínkou."

- Barack Obama


Mnoho lidí se zajímá o různé druhy finančních investic, zvažuje výhody a nevýhody a snaží se učinit nejlepší rozhodnutí pro svůj život. „Většina lidí přitom ignoruje fakt, že investice do vzdělávání je jednou z nejsilnějších a neméně proměnlivých věcí, které mohou pro svůj blahobyt udělat, a to i z finančního hlediska,“ míní Jana Večerková, zakladatelka kurzů programování Coding Bootcamp Praha, www.codingbootcamp.cz.

Vzdělání může být jednou z nejvýnosnějších investic. Svou investicí do něj můžete zvýšit své celoživotní příjmy o statisíce, ba dokonce miliony. Rozhodnutí o dalším vzdělávání po ukončení střední školy je závažné a vždy je dobré prozkoumat své možnosti. Možná zjistíte, že kurz na pár měsíců vám pomůže dosáhnout kariéry, která vás baví, nebo se rozhodnete, že čtyřletý titul je cesta, kterou se chcete vydat. Kupříkladu titul z informatiky nebo podobného oboru jistě pomůže získat práci v oblasti technologií, avšak není zcela nezbytný. 69 % vývojářů, kteří byli dotazováni, uvedlo, že jsou částečně samouky v oblasti svých dovedností, a 13 % uvedlo, že nejsou vyškoleni vůbec. Pokud máte chuť se učit, můžete se dovednosti potřebné pro práci v technice naučit sami.

Covidový dopad na vzdělání v číslech

Poslední data organizace UNICEF ze září 2021 říkají, že světová pandemie Covid-19 zasáhla více než 1,5 miliardy studentů a 463 milionů z nich následně zůstalo bez možnosti se vzdělávat alespoň dálkově. Každé sedmé dítě zameškalo více než 75 % prezenční výuky v důsledku uzavření škol. Odborníci hovoří o „ztracené generaci studentů“.

Nyní jsou školy plně otevřeny ve 117 zemích a 539 milionů žáků se vrátilo do školních lavic, a to od předškolních až po střední školy. To představuje 35 % celkové populace studentů na celém světě, zatímco v září 2020, kdy byly školy otevřeny pouze částečně, se do škol vrátilo 16 % studentů v 94 zemích. Přibližně 117 milionů studentů, což představuje 7,5 % z celkového počtu, je stále postiženo úplným uzavřením škol v 18 zemích. Počet zemí s částečně otevřenými školami, se za stejné období snížil z 52 na 41. 94 % zemí přijalo politiku dálkového vzdělávání. Statistiky ukazují, že nejčastějším přístupem byla digitální výuka, kterou v základním vzdělávání využívá 74 % zemí. Podobně 77 % zemí přijalo přístup digitální výuky pro vyšší sekundární vzdělávání a 42 % pro předškolní vzdělávání.

Uzavření škol a sociální odloučení se podepsaly na duševním zdraví studentů. Nejnovější údaje medicínského týdeníku The Lancet ukazují, že duševní zdraví každého pátého studenta se od začátku pandemie zhoršilo. Také 48 % studentů mělo kvůli pandemii finanční problémy a 38 % mělo problémy se soustředit na studium.
„V mém okolí se ale většina lidí shoduje, že networking přes Zoom nefunguje a bez malých běžných interakcí s kolegy online řešíte jen to co musíte, a ne to co byste mohli, a tak přicházíte do budoucna o hodně nápadů,“ deklaruje Jana Večerková z Coding Bootcamp Praha, www.codingbootcamp.cz.

Investice do vzdělání není omezena věkem

Ačkoliv se může mnoho lidí domnívat, že vzdělávání je tématem hlavně mladších generací a člověk ve středním věku už se stejně nic nového nenaučí, není tomu tak. Nikdy se nepřestávejte učit – to je dobrá strategie, jak zlepšit svůj život. Skvělé na této strategii je, že se můžete učit bez ohledu na to, kolik vám je let. Nevěřte rčení ‚Starého psa novým kouskům nenaučíš‘ – věda říká, že to prostě není pravda. Odborníci na psychologii a neurovědu zjistili, že náš mozek má úžasnou schopnost učit se novým věcem a získávat nové schopnosti bez ohledu na váš věk. Děje se tak díky neuroplasticitě mozku, která může být prodloužena i po skončení dětství.

„Naučit se třeba programovat může člověk v každém věku, ať už je to muž nebo žena. Zde bych zmínila třeba příběh našeho absolventa Kamila Drozda, čtyřicetiletého otce dvou dětí, který i přesto, že během covidu měli děti doma zvládl u nás na jaře výborně dostudovat. Už během dubna a května dostal několik nabídek práce v oboru a v červnu nastoupil jako programátor do Inventi,” dodává Jana Večerková z Coding Bootcamp Praha, www.codingbootcamp.cz.

Ale!

Není překvapením, že zaměstnanci technologických firem jsou obvykle mladší. Někteří starší zaměstnanci dokonce hlásí, že jsou kvůli svému věku nuceni ze svých firem odejít. Avšak dobrým příkladem pro všechny může být společnost Google, která má pro své starší zaměstnance dokonce název – Greyglers. Ti jsou pro tým velkým přínosem. Dělí se o své zkušenosti a obhajují potřeby zaměstnanců vyššího věku, podporují změny v průběhu kariéry zaměstnanců tak, aby byl Google stále společností pro všechny.

Proč do vzdělání investovat?

1. Udržujete se v obraze. V dnešním rychlém světě je důležité, aby člověk udržoval své znalosti, a to v souladu s trendy nebo i předpisy a zákony stanoveny státem. Vzdělávání zvyšuje vaše know-how a může tak lehce zvýšit vaši konkurenceschopnost na trhu práce.

2. Doba návratnosti může být rychlá. Ihned po absolvování kurzu nebo například vysoké školy se danému uchazeči o práci zvyšuje kvalifikace, která může být následně ihned využita v praxi. Čím větší kvalifikace dosáhnete, tím větší finanční ohodnocení můžete získat. Toto je rozdíl oproti klasickým investicím jako jsou akcie nebo nemovitosti, kde na výnos čeká investor většinu několik let.

3. Poptávka je obvykle vyšší než nabídka. Dalším prvkem, který činí vzdělávání atraktivní investiční příležitostí je skutečnost, že poptávka je obvykle větší než nabídka, zejména na rozvíjejících se trzích. Takovým perspektivním trhem jsou například informační technologie. Dlouhodobě hlásí obrovský převis nabídky nad poptávkou, kdy se v ČR pohybujeme až kolem 14 tisíc volných pracovních pozic, které by bylo možné obsadit.

Zdroj: Kašpar PR
Foto: Kašpar PR



Témata