Vláda České republiky na Tik Toku
30.01.2021
Světem sociálních sítí se 28. ledna večer začala šířit zpráva o tom, že česká vláda si založila účet na sociální síti TikTok. Více než to samotné ale překvapil výběr hlavních protagonistů kampaně, která má od února na sociálních začít.
Jonáš Čumrik, jeden z významných českých influencerů, včera večer na svém instagramovém účtu upozornil na to, že ona zmiňovaná kampaň na podporu očkování nejspíše nebude klasicky pojatou osvětou lidu, nýbrž pochybná spolupráce s ještě pochybnějšími influencery. Tato informace se okamžitě rozletěla po všech internetových platformách a začala žít vlastním životem.
Vláda si za 500 000 korun objednala mediální kampaň na sociálních sítích, mířenou na vyvracení dezinformací ohledně vakcinace proti koronaviru. Samo o sobě to nezní tak špatně - až na tu cenu. Má to ovšem spoustu “ale”. Firma, u které si vláda onu zmíněnou osvětu objednala, byla založená koncem listopadu 2020. Psaná je na jméno Jakub Gulab a vklad na ni byl jeden tisíc korun.
Právě zmiňovaný Jakub Gulab je i jedním ze dvou protagonistů celé kampaně. Společnici mu dělá Anna Šulcová. Pokud se orientujete ve světě sociálních sítí, můžete ji znát pod nápaditou přezdívkou Anna Sulc. Patří mezi nejvlivnější české influencerky a například na svém instagramu má nyní 850 tisíc sledujících. Právě její dosah mohl být jedním z faktorů, proč byla vybrána, aby společně s panem Gulabem tuto kampaň prezentovala.
Po vydání prvního videa na TikTok, kde se mimo jiné dozvídáme, jaký je ve Strakově akademii lustr a kde má pan premiér okna, vydala Anna Šulcová oznámení, že 29.1.2021 se můžeme na jejím YouTube kanále těšit na nejdůležitější video její kariéry. Nutno ovšem podotknout, že v prostoru sociálních sítí již tou dobou nebyla ohledně této spolupráce přívětivá atmosféra. Všichni ale napjatě čekali, zda v tomto videu najdou objasnění celé spolupráce a důvod, proč na Šulcová s Gulabem kývli.
Opak byl ale pravdou. Dočkali jsme se jedenáctiminutového videa, kde se objevují výrazy jako “TikTok life” a “mým úkolem tady bude mačkat tenhle červenej čudlík.“ Hlavní tvář kampaně nám zde vysvětluje, že ona se tématu vyvracení dezinformací věnovala již dříve na svém instagramu, tudíž ji spolupráce s vládou přišla jako další rozumný krok. Dále uvádí, že by celý projekt chtěli pojmout stylem „od mladých pro mladé“. Pokud by se jednalo o klasické video, nedá se nic namítat jak proti formě, tak proti slangovým výrazům, které jsou zde hojně využívány. Pokud se ale jedná o video, které má ukazovat, jak vznikala spolupráce s vládou České republiky, laťka by se asi měla pohybovat výš.
Video ve své plné verzi dnes už na YouTube nenajdete, bylo nahrazeno dvacetivteřinovou verzí, která je ještě více nicneříkající než příspěvek původní. Video Anny Šulcové nás ale nestálo 500 000 a oficiálně se neřadí do již zmíněných osvětových spotů na podporu vakcinace.
Projekt odprezentoval na svém instagramu i druhý z dvojice, Jakub Gulab. Ten ve zkratce popisuje celý proces příprav a zdůrazňuje, že iniciativa udělat tuto kampaň vycházela od influencerů, nikoliv od vlády. Přesněji „Tyhle videa a osvětu proti šíření hoaxu bychom dělali tak jako tak. Tak nás napadlo jít s tím na úřad vlády. Představili jsme jim náš návrh a strategii. A oni souhlasili!“ Ovšem představa, že dvojice mladých lidí přijde na úřad vlády s tím, že by chtěli pomoc a mají skvělý nápad, jak vystupovat jako vláda ČR na TikToku, je přinejmenším úsměvná. Je bizarní, že vláda na něco takového přistoupila. Jsme ale svědky toho, že možné je opravdu všechno.
Kromě toho, že na TikToku vlády (pod názvem @strakovka) zjistíme, že je tam krásný lustr, vzniklo i šest dalších videí. Jejich forma je následující. Anna nebo Jakub v prvních patnácti vteřinách velmi rychle nastíní, o jakou dezinformaci se jedná a ve zbytku videa opět maximálně ve 20 vteřinách se oborník snaží tento mýtus vyvrátit a svůj názor racionálně zdůvodnit. Mezi tyto odborníky patří MUDr. Petr Smejkal, Prof. RNDr. Zdeněk Hel Ph.D., MUDr. Hana Roháčová Ph.D., ale i ministr zdravotnictví doc. MUDr. Jan Blatný Ph.D., nebo poradce premiéra prof. MUDr. Roman Prymula CSc. Ph.D.
Jistě, každá takováto činnost je důležitá a měla by se podporovat, ale platit půl milionu za pár krátkých videí na TikToku, když vám opoziční poslanec nabízí, že by se o komunikaci na sociálních a propagaci očkování staral bezplatně, je přinejmenším zvláštní.
Cílová skupina, kterou tato kampaň zasáhne nebo již zasáhla, je také zcela mimo. 38% uživatelů TikToku je mladších osmnácti let. Sklony k tomu věřit dezinformacím mají ale spíše starší lidé a senioři, ke kterým se tato kampaň nedostane. Musíme ale dodat, že nejrůznější formy spolupráce mezi vládou a influencery nenajdeme jen na TikToku, ale i na dalších sociálních sítích, jako je instagram nebo Twitter. I tak si ale troufám odhadovat, že k velké většině seniorů se to, proč nevěřit hoaxum ohledně vakcinace, nedostane. A pokud ano, tak rozhodně ne z této kampaně.
Další otázkou je, zda je TikTok bezpečný pro vládní účely. Čínská společnost ByteDance, která TikTok provozuje, byla již několikrát vyšetřována za nesprávné nakládání s osobními daty uživatelů a v únoru 2019 dostala pokutu 5,7 milionů dolarů za nelegální sběr dat uživatelů, převážně pak dětí. Opravdu je toto vhodná platforma pro účet vlády České republiky?
Další faktor, proč je tato spolupráce zvláštní, je její načasování. Do voleb zbývá méně než jeden rok a vypadá to, že marketingoví poradci nynější vlády si myslí, že objevili díru na trhu. Ona zmíněná částka 500 000 korun totiž nejde účinkujícím influencerům, ale je s ní počítáno pro nákup mediálního prostoru. To znamená, že se kampaň bude šířit rychleji a na hlavních stránkách sociálních sítí se bude zobrazovat více lidem. Na instagramu se vám ale neukáže jen odborník, který vyvrací fake news, ale i fotka Anny a Jakuba s ministrem zdravotnictví, nebo poradcem premiéra.
Ať se snažím sebevíc, bohužel za tou osvětovou kampaní (která může být od Šulcové a Gulaba myšlena dobře) nemohu nevidět pokus o zalíbení se mladé generaci skrze sociální sítě. Na tom by nebylo nic špatného, pokud by to nebylo placené ze státních peněz.
Jakub Gulab na svém Twitterovém účtu ještě v minulých letech vládu často kritizoval, stejně jako Anna Šulcová na svém instagramu. Co je tedy motivovalo k tomu s vládou spolupracovat? Byl to skutečně jen dobrý úmysl? Je částka půl milionu korun adekvátní k formě a úrovni videí, pro které nakupujeme mediální prostor? A neměla by vláda v době krize nakládat s penězi rozumněji a cílit kampaň na větší masu lidí?
Autorka: Kateřina
Foto: www.pixabay.com
Jonáš Čumrik, jeden z významných českých influencerů, včera večer na svém instagramovém účtu upozornil na to, že ona zmiňovaná kampaň na podporu očkování nejspíše nebude klasicky pojatou osvětou lidu, nýbrž pochybná spolupráce s ještě pochybnějšími influencery. Tato informace se okamžitě rozletěla po všech internetových platformách a začala žít vlastním životem.
Vláda si za 500 000 korun objednala mediální kampaň na sociálních sítích, mířenou na vyvracení dezinformací ohledně vakcinace proti koronaviru. Samo o sobě to nezní tak špatně - až na tu cenu. Má to ovšem spoustu “ale”. Firma, u které si vláda onu zmíněnou osvětu objednala, byla založená koncem listopadu 2020. Psaná je na jméno Jakub Gulab a vklad na ni byl jeden tisíc korun.
Právě zmiňovaný Jakub Gulab je i jedním ze dvou protagonistů celé kampaně. Společnici mu dělá Anna Šulcová. Pokud se orientujete ve světě sociálních sítí, můžete ji znát pod nápaditou přezdívkou Anna Sulc. Patří mezi nejvlivnější české influencerky a například na svém instagramu má nyní 850 tisíc sledujících. Právě její dosah mohl být jedním z faktorů, proč byla vybrána, aby společně s panem Gulabem tuto kampaň prezentovala.
Po vydání prvního videa na TikTok, kde se mimo jiné dozvídáme, jaký je ve Strakově akademii lustr a kde má pan premiér okna, vydala Anna Šulcová oznámení, že 29.1.2021 se můžeme na jejím YouTube kanále těšit na nejdůležitější video její kariéry. Nutno ovšem podotknout, že v prostoru sociálních sítí již tou dobou nebyla ohledně této spolupráce přívětivá atmosféra. Všichni ale napjatě čekali, zda v tomto videu najdou objasnění celé spolupráce a důvod, proč na Šulcová s Gulabem kývli.
Opak byl ale pravdou. Dočkali jsme se jedenáctiminutového videa, kde se objevují výrazy jako “TikTok life” a “mým úkolem tady bude mačkat tenhle červenej čudlík.“ Hlavní tvář kampaně nám zde vysvětluje, že ona se tématu vyvracení dezinformací věnovala již dříve na svém instagramu, tudíž ji spolupráce s vládou přišla jako další rozumný krok. Dále uvádí, že by celý projekt chtěli pojmout stylem „od mladých pro mladé“. Pokud by se jednalo o klasické video, nedá se nic namítat jak proti formě, tak proti slangovým výrazům, které jsou zde hojně využívány. Pokud se ale jedná o video, které má ukazovat, jak vznikala spolupráce s vládou České republiky, laťka by se asi měla pohybovat výš.
Video ve své plné verzi dnes už na YouTube nenajdete, bylo nahrazeno dvacetivteřinovou verzí, která je ještě více nicneříkající než příspěvek původní. Video Anny Šulcové nás ale nestálo 500 000 a oficiálně se neřadí do již zmíněných osvětových spotů na podporu vakcinace.
Projekt odprezentoval na svém instagramu i druhý z dvojice, Jakub Gulab. Ten ve zkratce popisuje celý proces příprav a zdůrazňuje, že iniciativa udělat tuto kampaň vycházela od influencerů, nikoliv od vlády. Přesněji „Tyhle videa a osvětu proti šíření hoaxu bychom dělali tak jako tak. Tak nás napadlo jít s tím na úřad vlády. Představili jsme jim náš návrh a strategii. A oni souhlasili!“ Ovšem představa, že dvojice mladých lidí přijde na úřad vlády s tím, že by chtěli pomoc a mají skvělý nápad, jak vystupovat jako vláda ČR na TikToku, je přinejmenším úsměvná. Je bizarní, že vláda na něco takového přistoupila. Jsme ale svědky toho, že možné je opravdu všechno.
Kromě toho, že na TikToku vlády (pod názvem @strakovka) zjistíme, že je tam krásný lustr, vzniklo i šest dalších videí. Jejich forma je následující. Anna nebo Jakub v prvních patnácti vteřinách velmi rychle nastíní, o jakou dezinformaci se jedná a ve zbytku videa opět maximálně ve 20 vteřinách se oborník snaží tento mýtus vyvrátit a svůj názor racionálně zdůvodnit. Mezi tyto odborníky patří MUDr. Petr Smejkal, Prof. RNDr. Zdeněk Hel Ph.D., MUDr. Hana Roháčová Ph.D., ale i ministr zdravotnictví doc. MUDr. Jan Blatný Ph.D., nebo poradce premiéra prof. MUDr. Roman Prymula CSc. Ph.D.
Jistě, každá takováto činnost je důležitá a měla by se podporovat, ale platit půl milionu za pár krátkých videí na TikToku, když vám opoziční poslanec nabízí, že by se o komunikaci na sociálních a propagaci očkování staral bezplatně, je přinejmenším zvláštní.
Cílová skupina, kterou tato kampaň zasáhne nebo již zasáhla, je také zcela mimo. 38% uživatelů TikToku je mladších osmnácti let. Sklony k tomu věřit dezinformacím mají ale spíše starší lidé a senioři, ke kterým se tato kampaň nedostane. Musíme ale dodat, že nejrůznější formy spolupráce mezi vládou a influencery nenajdeme jen na TikToku, ale i na dalších sociálních sítích, jako je instagram nebo Twitter. I tak si ale troufám odhadovat, že k velké většině seniorů se to, proč nevěřit hoaxum ohledně vakcinace, nedostane. A pokud ano, tak rozhodně ne z této kampaně.
Další otázkou je, zda je TikTok bezpečný pro vládní účely. Čínská společnost ByteDance, která TikTok provozuje, byla již několikrát vyšetřována za nesprávné nakládání s osobními daty uživatelů a v únoru 2019 dostala pokutu 5,7 milionů dolarů za nelegální sběr dat uživatelů, převážně pak dětí. Opravdu je toto vhodná platforma pro účet vlády České republiky?
Další faktor, proč je tato spolupráce zvláštní, je její načasování. Do voleb zbývá méně než jeden rok a vypadá to, že marketingoví poradci nynější vlády si myslí, že objevili díru na trhu. Ona zmíněná částka 500 000 korun totiž nejde účinkujícím influencerům, ale je s ní počítáno pro nákup mediálního prostoru. To znamená, že se kampaň bude šířit rychleji a na hlavních stránkách sociálních sítí se bude zobrazovat více lidem. Na instagramu se vám ale neukáže jen odborník, který vyvrací fake news, ale i fotka Anny a Jakuba s ministrem zdravotnictví, nebo poradcem premiéra.
Ať se snažím sebevíc, bohužel za tou osvětovou kampaní (která může být od Šulcové a Gulaba myšlena dobře) nemohu nevidět pokus o zalíbení se mladé generaci skrze sociální sítě. Na tom by nebylo nic špatného, pokud by to nebylo placené ze státních peněz.
Jakub Gulab na svém Twitterovém účtu ještě v minulých letech vládu často kritizoval, stejně jako Anna Šulcová na svém instagramu. Co je tedy motivovalo k tomu s vládou spolupracovat? Byl to skutečně jen dobrý úmysl? Je částka půl milionu korun adekvátní k formě a úrovni videí, pro které nakupujeme mediální prostor? A neměla by vláda v době krize nakládat s penězi rozumněji a cílit kampaň na větší masu lidí?
Autorka: Kateřina
Foto: www.pixabay.com