Škoda nevyráběla jen plechové krabice - nejzajímavější škodovky v dějinách
23.07.2021
Škoda Auto dnes patří k předním světovým automobilkám. Své modely vyváží se do desítek států, vyrábí řadu různých modelů ve spoustě variací. Ne vždy tomu tak ale bylo. Existovala doba, kdy mladoboleslavská Škoda měla jasný cíl: vyrábět tuctová auta pro tuctové zákazníky. Zákaz inovací byl natolik silný, že v osmdesátých letech automobily Škoda silně zaostávaly za konkurencí. O to je větší překvapení, že i v této době vznikly v něčem převratné modely.
Autor: Martin Jašek
Foto: Licence Creative Commons
Škoda Tudor – první poválečná škodovka
Design automobilů je pro danou dobu vždy velmi charakteristický bez ohledu na region. Auta konce čtyřicátých let jsou velmi specifická. Od pohledu je zřejmé, že se nejedná o klasické veterány meziválečného období, ale do šedesátek daleko. Škoda 1101/1102 zvaná Tudor se začala vyrábět již v roce 1946 a celkem vzniklo přes 70 tisíc kusů. Zajímavé je, že měla motor vpředu a vyráběla se v obrovském množství karosářských kombinací. Asi nejzajímavější je dodávkový automobil na obrázku (tenhle je z Nizozemska), který byl konstrukčně velmi podobný dnešním automobilům. Praktický a prostorný. Auta se vyvážela nejvíce do Polska, Nizozemska, Belgie, ale také do Maroka, Švýcarska nebo Brazílie.Škoda Trekka – falešný Land Rover
Škoda Trekka je vozidlo, které postavilo na kola Nový Zéland. Zajímavostí je, že se v Československu téměř vůbec nevyrábělo a nedalo se zde ani koupit. Bylo to vozidlo, které mělo vše, co by novozélandský farmář mohl potřebovat. Jednoduchou konstrukci a hodně místa na korbě. Jednalo se o terénní vozidlo, které (nejen) vzhledem připomíná Land Rover. Trekky byly většinou osazeny motorem Octavie a vyráběly se přímo na Novém Zélandu. Jedná se vlastně spíše o novozélandské auto než o původní produkt škodovky. Jestli si ji chcete prohlédnout, tak ve Škoda Auto muzeum minimálně jeden kus mají.
Škoda 110 Supersport
Tohle vozidlo bylo vyrobeno pouze v jednom prototypu a nikdy se nedostalo do sériové výroby. Ačkoli konstrukčně vychází ze speciálu 110 L Rallye, zvenku byste to nepoznali. V Československu auto moc nezabodovalo, ale na západních magazínech bylo hodnoceno lépe než Aston Martin. No a teď se dostáváme k tomu nejzajímavějšímu. Odkud byste to auto mohli znát? Z českého filmu Upír z Feratu. Ve skutečnosti auto ale na lidskou krev nejezdilo, jednalo se naštěstí pouze o filmovou záležitost.Autor: Martin Jašek
Foto: Licence Creative Commons