• Na prahu Prahy - magazín, akce, události, zajímavosti, místa a firmy - 1

„Samozřejmě, že děti zlobí, je to přirozené“, tvrdí učitel základní školy

20.09.2020

V poslední době je učitelské povolání zmiňováno nejčastěji s růstem platů ve školství, ale jak vypadá běžný den učitele? Učitelské povolání známe všichni, protože každý z nás má za sebou povinnou školní docházku. Jak se změnila atmosféra ve školách, jaké jsou platové podmínky a co dělají učitelé o prázdninách? Na to všechno jsme se zeptali učitele Martina.

Dobrý den, mohl byste se nám v krátkosti představit – jakou máte aprobaci, kde a jak dlouho učíte?

Jmenuji se Martin, je mi 32 let a v oblasti školství se pohybuji od roku 2008. Někdy mezi lety 2014 až 2018 jsem měl přestávku, kdy jsem byl mimo obor, ale jinak jsem ve školství celou dobu. Moje kariéra byla zajímavá v tom, že jsem šel shodou náhod učit hned po maturitě, kdy mi bylo čerstvě 20 let a hned mě učení zaujalo. Nyní učím na malé základní škole a mou původní aprobací je zeměpis a dějepis.

Vy jste ve 20 letech učil? Vždyť jste nemohl mít patřičné vzdělání. To bylo možné?

I dnes může učit někdo nekvalifikovaný či neaprobovaný, pokud ředitel prokáže, že nemohl sehnat nikoho jiného. Jak by tedy měla postupovat škola, které například onemocní učitel a nikdo kvalifikovaný se na danou pozici ani nepřihlásil? Takže ano, v určitých případech je to možné.

Zmínil jste, že vaši původní aprobací je zeměpis a dějepis. Proč to slovíčko původní? Vy nyní tyto předměty neučíte?

Ve školství je to trochu složitější, než si lidé myslí. Stejně tak jako ve firmě můžete vykonávat jinou pozici, než pro kterou jste byli původně přijati, i školy musí nějak improvizovat. Mým koníčkem byly od dětství počítače, které si myslím, i dnes celkem dobře ovládám. Bohužel informatika je obor dost specializovaný a také hodně těžký, že jsem se nakonec rozhodl pro již zmíněný zeměpis a dějepis. Tyto předměty jsem skutečně nějakou dobu učil, ale nakonec stejně dojedete na personální situaci. Ta je nyní taková, že akutně chybí učitelé informatiky a fyziky. Takže nyní vystudované předměty učím méně a mám více hodin a fyziku a informatiky. Nemám na ně vystudovanou pedagogickou aprobaci. Z programování mám pouze maturitu a potom z informatiky a fyziky různé kurzy během zaměstnání a praxe.

Jak jsou na tom učitelé nyní platově?

Možná se budete divit, ale jsem spokojený. Asi jsem nenáročný člověk, ale pokud nemáte velkou rodinu nebo přestřelenou hypotéku, tak vám tento plat vystačí. Navíc si člověk může najít nějakou bokovku a pár tisíc si přivydělat někde jinde. Navíc když máte prázdniny dva měsíce. Řeknu vám to tak, že jsem v životě nějakou delší dobu dělal asi 3 různé práce a ve školství mám peněz asi nejvíce. Je to ale možná dáno i dobou, že nyní se přidává všude. Těžko říct.

Zmínil jste prázdniny. Co vlastně učitelé dělají o prázdninách?

Pokud máte na mysli letní prázdniny, tak jsou skutečně doma. Nebo na dovolené. Prostě nejsou v práci. A normálně pobírají plat. Jo ale poslední týden v srpnu se už musí do práce. Udělat nástěnky a tak, však to znáte. Jinak ostatní prázdniny jsou hodně individuální podle aprobace, věku a možností učitele a podle školy. Jsou školy, u kterých musíte někdy přijít na pracoviště a dostanete přidělenou činnost. Nyní jsem naštěstí na škole, kdy nás ředitelka spíše pošle na nějaké školení nebo dostaneme samostudium. Toto samostudium se někdy kontroluje více, někdy méně. Někdy musíte zpracovat nějaké „úkoly“, jindy je to volnější. Jak říkám, nejde to zcela zobecnit.

Co děti? Nezlobí vás?

Samozřejmě, že ano. Co by to bylo za děti, kdyby vůbec nezlobily. To by snad bylo něco proti přírodě. Jde hodně o spolupráci školy s rodiči a o tom, jestli máte zastání u vedení školy. Učitel nemá moc legálních možností, jak nějakému většímu problému zabránit. Můžete dát důtku, ale co to komu udělá, že ano. Takže v extrémních případech píšeme papíry na sociálku nebo policii, ale na naší škole je naštěstí klid. Občas nějaký nůž, napadení nebo sprosté slovo, to je normální, to se stává.

Co vás na práci baví nejvíc?

To vím přesně. Nejvíc mě baví, když se nějaký špatný žák zlepší, když žáky nějakou činností zaujmete anebo když mají žáci opravdovou nefalšovanou radost. Teprve tehdy vidíte, že vaše povolání má smysl a že to není jen mlácení prázdné slámy.

Děkujeme za rozhovor.


Témata