Pasta Oner zve do Villy Pellé na křest katalogu i komentovanou prohlídku
13.07.2021
Jen do 25. července trvá sólová autorská výstava nejaktuálnější tvorby Pasty Onera s názvem 20th Century Cabinet, která zaplnila všechna tři patra pražské galerie Villa Pellé. Nově příznivci umělce neodmyslitelně spjatého s pop artem a cartoon estetikou potěší i výpravný katalog, jenž zachycuje celou kolekci šesti desítek vystavených děl. Křest katalogu se uskuteční ve Ville Pellé 13. července v 18.00 hod. a bude přístupný veřejnosti. Další osobní setkání s tímto výrazným umělcem nabízí Villa Pellé 22. července rovněž od 18.00 v rámci komentované prohlídky výstavy.
20th Century Cabinet je Pastovým ohlédnutí za 20. stoletím coby pomyslným vrcholem současné civilizace. Zároveň je nostalgickou vzpomínkou na domnělou „esenci zlaté éry“ 90. let, jejíž obrazy autor osobně zažíval v kulisách tehdy již pomalu stárnoucího – a k nám paradoxně teprve přicházejícího – kapitalismu přelomu nového tisíciletí. Téma ztvárňuje různými technikami od pop artu přes monochromatické lepty až po 3D objekty.
Více informací na www.villapelle.cz. Na komentovanou prohlídku doporučují pořadatelé zakoupení vstupenek předem v síti GoOut. Galerie Villa Pellé je otevřena od úterý do neděle vždy od 13.00 do 18.00 hod.
Vstupenky:
Křest katalogu: https://goout.net/cs/listky/krest-katalogu-k-vystave-20th-century-cabinet/pdmj/
Komentovaná prohlídka: https://goout.net/cs/listky/komentovana-prohlidka-vystavy-20th-century-cabinet/qdmj/
Scénograficky pojatá instalace výstavy, o jejíž architekturu se postaral kurátor Pavel Kubesa, prezentuje v 5 místnostech novorenesanční vily kombinaci rozličných uměleckých technik a materiálových a technologických experimentů. Na vstupní část výstavy, tvořenou korpusem klasických velkoformátových olejomaleb kombinujících realistickou figuraci s typicky „pastovskou“ pop artovou estetikou, navazuje série olejů a akrylových maleb na stříbrném plátně, které si vypůjčují motivy z legendárních filmů klasického a postklasického Hollywoodu (Snídaně u Tiffanyho, či Volný pád). Experimentální polohu zastupují dvě zbrusu nové, nikdy nevystavené Pastovy techniky: barevné pastelové kresby na plátně a monochromatické lepty odlévané do umělého kamene zobrazující ikony Ježíše, Coca Coly či Marilyn Monroe, stejně tak jako čisté gestické abstrakce.
Poslední patro výstavy je pojato jako muzeální reminiscence na nedalekou autorovu intervenci ve veřejném prostoru, velkoformátovou nástěnnou malbu Choose to be Happy, která je již deset let charakteristickou dominantou nezastavěné proluky na dejvickém Vítězném náměstí. Návštěvníci se zde mohou seznámit nejen s historií realizace slavného Pastova muralu, ale také s jeho několika nejnovějšími obrazovými adaptacemi.
Výstava 20th Century Cabinet je v české metropoli prvním plánovaným samostatným výstavním projektem Pasty Onera od jeho poslední sólové prezentace Art is Truth v pražské DSC Gallery. „Výstavu ve Ville Pellé vidím jako zásadní milník. Cítím velký respekt a musím se přiznat, že mám po těch čtyřech letech v Praze i velkou trému,” popisuje Pasta Oner. V průběhu uplynulých let se představil v řadě mimopražských institucí (Alšova Jihočeská Galerie, Dům umění v Opavě, Danubina v Bratislavě či Galerie Ludvíka Kuby v Poděbradech a další), publikum v Praze se však může těšit na jeho tvorbu po dlouhých letech čekání. „Pasta mne zaujal svým razantním a osobitým přístupem k tvorbě a neskutečnou energií, která z jeho děl čiší. Nikdy se nebál a nebojí jít hlavou proti zdi, překvapovat nápady i názory a tvrdě pracovat za všech okolností. Jeho tvorbu sleduji dlouhodobě a jsem ráda, že se nám letos podařilo u nás v galerii uskutečnit jeho dlouho plánovanou profilovou výstavu,“ uvádí ředitelka Villy Pellé Vladana Rýdlová.
Pasta Oner (*1979), jeden z nejvýraznějších současných umělců české vizuální scény, dlouhodobě a systematicky reflektuje svým charakteristickým, smířlivým a neodsuzujícím způsobem soudobou popkulturní společnost v plné škále její významové, hodnotové i symbolické vrstevnatosti. V jeho dílech se v mediálně bohatém spektru vizuálního jazyka zpřítomňují pro dnešní dobu příznačné asamblážové formy vyprávění. Významově bohatě nabité obrazy a objekty čerpají inspiraci nejen z všudypřítomné inklinace postmoderního člověk globálního západu k třpytivým objektům sdílené touhy, ale vydávají se také po stopách různých forem spirituální transcendence či vnitřních zákoutí víry. Pastovy symboly a narativy odkrývají řadu osobních či popových mytologií, zkoumají podvědomé tužby a reminiscence na lidskou sexualitu, ale také nekáravě poukazují na hrozby tvarující terén naší každodenní zkušenosti.
Pasta Oner platí za jednoho z nejsvébytnějších představitelů současné české umělecké scény. Coby tvůrčí osobnost se Pasta Oner v posledních letech intenzivně profiluje v mezích klasických nezávislých i veřejných galerijních provozů, ve kterých snoubí a zároveň i překračuje tradiční žánrové kategorie pop artu a cartoon estetiky. Přesto, že se v jádru své práce dotýká principů „postprodukce“ či „apropriace“, vymyká se Pasta Oner svou tvorbou dominujícím proudům post-konceptuálních strategií v současném výtvarném umění a prošlapává si v českém kontextu netradiční cestu mediálně zdatného a široké veřejnosti známého, někdy i promyšleně kontroverzního umělce, jehož tvorba zůstává srozumitelná i se zachováním jisté míry významové subverze.
Středobodem Pastovy tvorby je akrylová malba a vytváření závěsných obrazů stejně tak jako navrhování prostorových objektů, plastik, instalací, grafických listů a netradičních inovativních technik.
Autor: Silvia Marková
Foto: www.villapelle.cz
20th Century Cabinet je Pastovým ohlédnutí za 20. stoletím coby pomyslným vrcholem současné civilizace. Zároveň je nostalgickou vzpomínkou na domnělou „esenci zlaté éry“ 90. let, jejíž obrazy autor osobně zažíval v kulisách tehdy již pomalu stárnoucího – a k nám paradoxně teprve přicházejícího – kapitalismu přelomu nového tisíciletí. Téma ztvárňuje různými technikami od pop artu přes monochromatické lepty až po 3D objekty.
Více informací na www.villapelle.cz. Na komentovanou prohlídku doporučují pořadatelé zakoupení vstupenek předem v síti GoOut. Galerie Villa Pellé je otevřena od úterý do neděle vždy od 13.00 do 18.00 hod.
Vstupenky:
Křest katalogu: https://goout.net/cs/listky/krest-katalogu-k-vystave-20th-century-cabinet/pdmj/
Komentovaná prohlídka: https://goout.net/cs/listky/komentovana-prohlidka-vystavy-20th-century-cabinet/qdmj/
Scénograficky pojatá instalace výstavy, o jejíž architekturu se postaral kurátor Pavel Kubesa, prezentuje v 5 místnostech novorenesanční vily kombinaci rozličných uměleckých technik a materiálových a technologických experimentů. Na vstupní část výstavy, tvořenou korpusem klasických velkoformátových olejomaleb kombinujících realistickou figuraci s typicky „pastovskou“ pop artovou estetikou, navazuje série olejů a akrylových maleb na stříbrném plátně, které si vypůjčují motivy z legendárních filmů klasického a postklasického Hollywoodu (Snídaně u Tiffanyho, či Volný pád). Experimentální polohu zastupují dvě zbrusu nové, nikdy nevystavené Pastovy techniky: barevné pastelové kresby na plátně a monochromatické lepty odlévané do umělého kamene zobrazující ikony Ježíše, Coca Coly či Marilyn Monroe, stejně tak jako čisté gestické abstrakce.
Poslední patro výstavy je pojato jako muzeální reminiscence na nedalekou autorovu intervenci ve veřejném prostoru, velkoformátovou nástěnnou malbu Choose to be Happy, která je již deset let charakteristickou dominantou nezastavěné proluky na dejvickém Vítězném náměstí. Návštěvníci se zde mohou seznámit nejen s historií realizace slavného Pastova muralu, ale také s jeho několika nejnovějšími obrazovými adaptacemi.
Výstava 20th Century Cabinet je v české metropoli prvním plánovaným samostatným výstavním projektem Pasty Onera od jeho poslední sólové prezentace Art is Truth v pražské DSC Gallery. „Výstavu ve Ville Pellé vidím jako zásadní milník. Cítím velký respekt a musím se přiznat, že mám po těch čtyřech letech v Praze i velkou trému,” popisuje Pasta Oner. V průběhu uplynulých let se představil v řadě mimopražských institucí (Alšova Jihočeská Galerie, Dům umění v Opavě, Danubina v Bratislavě či Galerie Ludvíka Kuby v Poděbradech a další), publikum v Praze se však může těšit na jeho tvorbu po dlouhých letech čekání. „Pasta mne zaujal svým razantním a osobitým přístupem k tvorbě a neskutečnou energií, která z jeho děl čiší. Nikdy se nebál a nebojí jít hlavou proti zdi, překvapovat nápady i názory a tvrdě pracovat za všech okolností. Jeho tvorbu sleduji dlouhodobě a jsem ráda, že se nám letos podařilo u nás v galerii uskutečnit jeho dlouho plánovanou profilovou výstavu,“ uvádí ředitelka Villy Pellé Vladana Rýdlová.
Pasta Oner (*1979), jeden z nejvýraznějších současných umělců české vizuální scény, dlouhodobě a systematicky reflektuje svým charakteristickým, smířlivým a neodsuzujícím způsobem soudobou popkulturní společnost v plné škále její významové, hodnotové i symbolické vrstevnatosti. V jeho dílech se v mediálně bohatém spektru vizuálního jazyka zpřítomňují pro dnešní dobu příznačné asamblážové formy vyprávění. Významově bohatě nabité obrazy a objekty čerpají inspiraci nejen z všudypřítomné inklinace postmoderního člověk globálního západu k třpytivým objektům sdílené touhy, ale vydávají se také po stopách různých forem spirituální transcendence či vnitřních zákoutí víry. Pastovy symboly a narativy odkrývají řadu osobních či popových mytologií, zkoumají podvědomé tužby a reminiscence na lidskou sexualitu, ale také nekáravě poukazují na hrozby tvarující terén naší každodenní zkušenosti.
Pasta Oner platí za jednoho z nejsvébytnějších představitelů současné české umělecké scény. Coby tvůrčí osobnost se Pasta Oner v posledních letech intenzivně profiluje v mezích klasických nezávislých i veřejných galerijních provozů, ve kterých snoubí a zároveň i překračuje tradiční žánrové kategorie pop artu a cartoon estetiky. Přesto, že se v jádru své práce dotýká principů „postprodukce“ či „apropriace“, vymyká se Pasta Oner svou tvorbou dominujícím proudům post-konceptuálních strategií v současném výtvarném umění a prošlapává si v českém kontextu netradiční cestu mediálně zdatného a široké veřejnosti známého, někdy i promyšleně kontroverzního umělce, jehož tvorba zůstává srozumitelná i se zachováním jisté míry významové subverze.
Středobodem Pastovy tvorby je akrylová malba a vytváření závěsných obrazů stejně tak jako navrhování prostorových objektů, plastik, instalací, grafických listů a netradičních inovativních technik.
Autor: Silvia Marková
Foto: www.villapelle.cz