Nerealizované projekty pražského metra
29.05.2021
Vzhledem k tomu, že Praha se bezpochyby řadila vždy mezi moderní evropské metropole, již na konci devatenáctého století jistý Ladislav Rott vytvořil návrh podzemní dráhy. V té době ale ani náhodou nemohl tušit, že podzemní dráha v českém hlavním městě na sebe nechá tak dlouho čekat.
Konsorcium sdružených firem tehdy vytvořilo Projekt M, který již měl všechny předpoklady k realizaci. Trasa A, která měla ve směru Dejvice – Pankrác být dokončena v roce 1945. Tentokrát nebyly problém finance, ale válka. Protektorátní vláda takovýmto projektům na okupovaném území z pochopitelných důvodů příliš nepřála. To samé se ale dá říci o komunistické vládě, která nastoupila v roce 1948.
Díky nedostatku financí i politické situaci tak Praha neměla metro až do sedmdesátých let. Je ale pravdou, že ani tento projekt neměl na růžích ustláno a také několikrát reálně hrozilo jeho zrušení.
Autor: Tomáš
Foto: Licence Creative Commons
První projekt
Je pravdou, že Rottův návrh počítal s tím, že ne všechny koleje by byly v podzemí. Je však nutno dodat, že tehdy nebyly pražské ulice natřískané až k prasknutí a v samotné Praže žilo něco málo přes půl milionu obyvatel. Metro v té době tedy nebylo nezbytné a město do něj rozhodně nechtělo investovat své prostředky, i když dle návrhu se mělo jednat po poměrně skromnou, a tudíž i levnou stavbu. Tomu ani v té době samozřejmě nevěřil.Metro za První republiky
Vzhledem k tomu, že počet obyvatel během několika málo desetiletí v Praze značně narostl, a tím se i zvýšila potřeba nových dopravních kapacit, myšlenka vybudovat ve městě podzemní dráhu se znovu stávala aktuální. Asi nejblíže k realizaci měl projekt Vladimíra Lista a Bohumila Belady. Právě tito pánové poprvé použili název „metro“, který byl odvozen z francouzského „transport métropolitain“. Předpokladem bylo vyrobit rychlé vlakové soupravy. O to se měly postarat tehdy už světoznámá Škodovka. Ta v roce 1931 přišla s jejich návrhem, ovšem jak se ukázalo, zcela zbytečně. Projekt byl totiž odpískán. A to z mnoha důvodů. Tím hlavním byly jako vždy samozřejmě finance, respektive jejich nedostatek.Plány z předválečných let
Vzhledem k tomu, že na konci třicátých let byla pražská doprava beznadějně zahlcena, projekt na vybudování podzemní dráhy byl aktuálnější než kdy dříve.Konsorcium sdružených firem tehdy vytvořilo Projekt M, který již měl všechny předpoklady k realizaci. Trasa A, která měla ve směru Dejvice – Pankrác být dokončena v roce 1945. Tentokrát nebyly problém finance, ale válka. Protektorátní vláda takovýmto projektům na okupovaném území z pochopitelných důvodů příliš nepřála. To samé se ale dá říci o komunistické vládě, která nastoupila v roce 1948.
Díky nedostatku financí i politické situaci tak Praha neměla metro až do sedmdesátých let. Je ale pravdou, že ani tento projekt neměl na růžích ustláno a také několikrát reálně hrozilo jeho zrušení.
Autor: Tomáš
Foto: Licence Creative Commons